video thumb

از اولین کیف پول فیزیکی و کاملاً آفلاین ارزهای دیجیتال رونمایی شد

اولین کیف پول کریپتوی آفلاین و فیزیکی تولید شد. این کیف پول اگر به صورت فیزیکی هک شود خود به خود از بین می‌رود. کیت کیف پول کوبو والت (Cobo Vault) شامل دستگاه اصلی، یک خزانه حقیقی، یک باتری جدا شدنی، پایه شارژ، کابل یواس‌بی، تبلت یادآوری، و یک دفترچه برای ذخیره‌سازی عبارات ایمن است.

 

ارزجو : هدف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال ــ و فناوری‌های مربوطه نظیر بلاک چین ــ حرکت به سمت یک جامعه دیجیتال آنلاین غیرمتمرکز است تا بدین طریق حریم خصوصی تک تک ما از لحاظ نظری ایمن‌تر شود. پس چه لزومی دارد که ارزهای دیجیتال در درون کیف‌های پول نرم‌افزاری موجود بر روی دستگاه‌های همواره متصل به اینترنت که همچون اکثر دستگاه‌های آنلاین قابل هک هستند ذخیره شوند؟ حتی اگر کاربر حواسش جمع باشد و دستگاه خود را آفلاین کند، باز هم این احتمال وجود دارد که گوشی هوشمند یا دیگر دستگاه‌های وی از طریق پورت یواس‌بی به دیگر سخت‌افزارها متصل شوند و بدین طریق هکرها به دستگاه مربوطه دسترسی پیدا کنند.

یک استارت‌آپ چینی به نام کوبو (Cobo) دستگاهی را طراحی کرده که امید می‌رود این مشکل را برطرف کند. این محصول که والت (Vault) نام دارد اساساً یک ایده قدیمی را اقتباس کرده و رنگ و بوی امروزی به آن بخشیده است: این دستگاه به مردم امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را در درون یک خزانه فیزیکی ذخیره کنند. این امر از آن جهت امکان‌پذیر است که والت یک دستگاه دیجیتال کاملاً آفلاین و فاقد هرگونه پورت و قابلیت‌های اتصال بیسیم است. این دستگاه به شبکه متصل نمی‌شود و دارنده آن باید تدابیر امنیتی گسترده و سخت و سفت را پشت سر بگذارد تا بتواند به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کند.

 

کیف پول

کوبو والت قادر است تا هشت نوع ارز دیجیتال مختلف را در درون خود ذخیره کند.

 

من در جریان سفر اخیر خود به شنزن این فرصت را پیدا کردم تا یک مدل نمونه از والت را امتحان کنم. راه‌اندازی آن واقعاً مستلزم همان میزان تدابیر امنیتی است که در راستای دسترسی به یک گاوصندوق کوچک ضرورت می‌یابد.

کل بسته متشکل است از یک دستگاه دیجیتال مجهز به یک صفحه نمایش ۳ اینچی است که به یک گوشی هوشمند ساخت ۲۰۰۷ شباهت دارد (به جز آنکه اندروید ۸٫۱ بر روی آن نصب شده)؛ یک باتری جدا شونده با ظرفیت ۱۵۴۰ میلی آمپر ساعت (کوبو می‌گوید یک باتری جداگانه نیز موجود است که مانع آسیب تصادفی به واسطه فرسودگی باتری اصلی می‌شود)؛ یک تابلوی یادآوری که با استفاده از آن می‌توان عبارات یادآوری ۲۴ کلمه‌ای را ذخیره نمود؛ و یک جعبه فلزی که از لحاظ ضد ضربه و ضد آب بودن از سطح IK10 و IP68 برخوردار است و همه قطعات دیگر در درون آن قرار می‌گیرند.

راه‌اندازی دستگاه یک فرآیند ملال‌آور دارد که ابتدا دانلود اپلیکیشن همراه کوبو، سپس روشن کردن والت، وارد کردن یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای تصادفی، تعیین یک رمز عبور حداقل ۱۰ کاراکتری با استفاده از کاراکترهای خاص، و سپس اسکن یک کد آرکیوی پویا (همواره در حال بازیابی) بر روی اپلیکیشن با استفاده از دوربین دستگاه را شامل می‌شود. آخرین گام ــ کد آرکیو ــ تنها راه اتصال اطلاعات درون دستگاه به اپلیکیشن است.

 

کیف پول

وارد کردن عبارت یادآوری ۲۴ حرفی کار ملال‌آوری است.

 

کیف پول

دستگاه برای همگام شدن با اپلیکیشن همراه باید یک کد آرکیو را اسکن کند.

 

چنین چیزی از لحاظ نظری بدان معناست که اگر کسی تلفن شما را بدزدد و رمز عبور اپلیکیشن کوبو را نیز داشته باشد باز هم قادر نخواهد بود به ارزهای دیجیتال درون آن دسترسی پیدا کند مگر آنکه دستگاه والت را هم در اختیار داشته باشد. برعکس آن نیز صادق است. اگر خانه‌تان را دزد زد و دستگاه والت شما به سرقت رفت، سارق برای آنکه فرآیند اتصال کد آرکیو تکمیل شود به تلفن همراه شما نیز نیاز دارد. همین مشکل برای هکرها هم به وجود می‌آید: هک از راه دور اپلیکیشن نرم‌افزاری کوبو به تنهایی کافی نیست.

پس از آنکه حساب کاربری خود را راه‌اندازی کردم مبلغ ۰۷/۰ اتر (ETH) ــ معادل ۱۰۰ یوان ــ به صورت آزمایشی به حسابم منتقل شد. کوبو می‌گوید این دستگاه همچنین قادر است هشت نوع ارز دیجیتال مختلف از جمله ترون (Tron)، ای‌اواس (EOS)، و بیت کوین را ذخیره کند. دریافت پول کار چندان زیادی نمی‌برد، زیرا منطق می‌گوید «چه کسی پیدا می‌شود که نخواهد پول دریافت کند؟» اما بازگرداندن پول مستلزم آن بود که کل فرآیند اتصال را مجدداً تکرار کنم. این بدان معناست که نمی‌توانم ارز دیجیتال انتقال دهم مگر آنکه دستگاه والت و اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی همراه را در اختیار داشته باشم.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

کیف پول

والت از یک رابط کاربری بسیار ابتدایی برخوردار است. این دستگاه قرار است آفلاین باشد و صرفاً ارزهای دیجیتال را ذخیره‌سازی کند.

 

این سطح از امنیت باید پیشاپیش مانع وقوع اکثر موارد هک شود، اما کوبو در زمینه اقدامات احتیاطی سنگ تمام گذاشته است: فرض کنید یک نفر والت را دزدیده است و تلاش دارد پس از باز کردن دستگاه مدار آن را هک کند. به گفته جیانگ چانگائو (Jiang Changhao) از بنیانگذاران و رئیس ارشد فناوری کوبو، والت «فرآیند نابودسازی خودکار» خود را آغاز می‌کند. به محض آنکه قاب بیرونی دستگاه جدا شد همه اطلاعات درون دستگاه پاک می‌شود.

از دید اکثر افراد عادی چنین چیزی دیگر عملاً زیاده‌روی است. اما دستگاه والت برای ما نیست. جیانگ در این باره می‌گوید: «این دستگاه برای کسانی طراحی شده که نمی‌توانند در رابطه با سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال ریسک چندانی متحمل شوند.»

دستگاه والت در حال حاضر با قیمت تقریباً ۳۰۰ دلار موجود است، اما کوبو می‌گوید قیمت آن پس از همگانی شدن به ۴۷۹ دلار افزایش خواهد یافت.