video thumb

آیا اتریوم از بیت کوین مهم‌تر است؟

فناوری بلاک چین که سیستم ثبت تراکنش‌هاست و ارزهای دیجیتال بر روی آن عمل می‌کنند، در حال حاضر توجه زیادی را از جانب به وال استریت به خود جلب کرده است. با توجه به کاربردهای مانند انجام پرداخت‌های مالی تا انجام تراکنش‌ها و معاملات این فناوری قابلیت از بین بردن صنایع مالی را دارد. در حالی که بیت کوین مشهورترین مورد استفاده از فناوری بلاک چین است، شاید اتریوم را بتوان یکی از مهمترین عواملی دانست که ممکن است باعث تغییرات اساسی در سیستم پرداخت مالی در آینده شود.

 

ارزجو : توکنی که در بلاک چین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اتر (ETH) نام دارد و به تازگی به قیمت هزار دلار رسیده و ارزش اتر موجود در بازار حدود ۹۸ میلیارد دلار است که این ارز دیجیتال را به عنوان سومین ارز دیجیتال پس از بیت کوین (با ارزش ۲۴۷ میلیارد دلار) قرار می‌دهد. اتریوم چیست و علت جالب توجه بودن آن چه است؟

اتریوم

خلاصه کوتاهی در مورد اتریوم

اتریوم به منظور تسهیل کار، بهینه سازی و افزایش قابلیت‌های بیت کوین به وجود آمد. مهم‌تر از همه اینکه برای اجرای قراردادهای هوشمند نیز کاربرد داشت. قراردادهای هوشمند قراردادهای مستقل و غیر متمرکزی هستند که در بلاک چین کد نویسی می‌شوند. اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد ورژن بتای آن در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. بلاک چین‌ها با روش تورینگ که به راحتی می‌تواند چنین قراردادهای هوشمندی را بر روی تمام نودها ثبت کند و بدون احتیاج به نظارت شخص ثالث مانند دادگاه، قاضی یا سیستم قانونی، آنها را به اجرا درآورد. بر اساس گفته‌های وب سایت اتریوم می‌توان از آن برای کد نویسی، غیر متمرکز سازی، ایجاد امنیت و خرید و فروش هر چیزی استفاده کرد. در اواخر سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ میلیون دلار برای بهینه سازی اتریوم از سرمایه‌گذاران جمع آوری شد.

ماشین مجازی اتریوم (EVM) قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند مانند قراردادها، پرداخت اوراق قرضه، مبادلات ارزها را دارد. در زمینه شرط بندی، تنظیم قراردادهای استخدام، موافقت‌نامه برای خرید و فروش اقلام گران‌قیمت و انجام فعالیت‌های غیر متمرکز و غیرقانونی قمار به کار می‌رود. این‌ها تنها تعداد اندکی از نمونه‌هایی هستند که می‌توان به وسیله قراردادهای هوشمند، آنها را تنظیم و اجرا کرد و بخشی از پتانسیل‌هایی است که می‌توان از اتریوم به جای قراردادهای اجتماعی و مالی استفاده نمود.

در حال حاضر ماشین مجازی اتریوم کاربرد زیادی ندارد، زیرا اجرای قراردادهای هوشمند هم بر هزینه است و هم قدرت پردازش این ماشین مجازی محدود است. بر اساس گفته‌های توسعه دهندگان این سیستم در حال حاضر قدرتی معادل قدرت گوشی‌های موبایل سالهای ۱۹۹۰ را دارد. ولی با توجه به تغییرات و پیشرفت‌هایی که در پروتکل در حال انجام است، این قدرت افزایش خواهد یافت. برای فهم بهتر مسئله کامپیوتری که در آپولو ۱۱ به کار رفت از آیفون‌های نسل اول قدرت کمتری داشت، بنابراین کاملاً ممکن است که در چند سال آینده ماشین مجازی اتریوم یا چیزی شبیه به آن بتواند قراردادهای هوشمند را با سرعت انجام دهد.

در محیط اتریوم اتر به عنوان ارز دیجیتال داخلی شناخته می‌شود که برای انجام قراردادهای هوشمند به کار می‌رود. اتر را می‌توان استخراج کرد و در بنگاه‌های ارز دیجیتال با بیت کوین یا ارزهای فیات مانند دلار آمریکا قابل مبادله است و برای انجام محاسباتی که در بلاک چین صورت می‌گیرد نیز به کار می‌رود

 اتریوم

اتریوم و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز

قراردادهای هوشمند می‌توانند بلوک‌هایی برای سازمان‌های مستقل غیر متمرکز (DAO) باشد که در ثبت تراکنش‌های اقتصادی، خرید و فروش اجناس، اجاره انجام معاملات، توازن بودجه و افزایش سود بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی به کار روند. اگر کسی این دیدگاه را داشته باشد که شرکت‌ها فقط یک مجموعه پیچیده از قراردادها و تعهدات با اندازه و دامنه‌های متفاوت هستند، پس سازمان‌های مستقل غیر متمرکز نیز می‌توانند در اتریوم کد نویسی شوند. این مسئله می‌تواند دروازه‌ای را بر روی احتمالات جالب و جدید مانند به وجود آمدن نرم افزارهای خودکار جدید که احتیاجی به هیچ گونه دخالت انسانی ندارند، بگشاید.

 

اتریوم و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز

در حالی که سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز چیزی است که ممکن است در آینده محقق شود، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) امروزه بر روی اتریوم قابل دسترسی هستند. این اپلیکیشن ها می‌توانند قراردادهای هوشمند را بر روی ماشین مجازی اتریوم، ثبت و اجرا کنند. برخی نمونه‌ها شامل پلتفرم‌های میکرو پرداخت، اپلیکیشن‌های قمار آنلاین و بازارهای همکار به همکار (P2P) هستند.

نکته اصلی در اپلیکیشن‌های DAPP این است که آنها در یک شبکه غیر متمرکز اجرا می‌شوند و بدون نیاز به نظارت مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. هر نوع برنامه چند وجهی که امروزه بر یک سرور مرکزی مستقر است را می‌توان بر روی اتریوم بلاک چین راه اندازی کرد. این اپلیکیشن‌ها از جمله چت، بازی، خرید و بانکداری هستند.

نکته آخر

آنچه بیت کوین در زمینه پول و پرداخت به وسیله فناوری بلاک چین انجام داد، اتریوم شاید بتواند همان کار را برای تمام شکل‌ها و اندازه‌های فعالیت‌های مالی انجام دهد. قراردادهای هوشمند با زبان برنامه نویسی داخلی و ماشین‌های مجازی می‌توانند تمام انواع قراردادها را بدون احتیاج به نظارت شخص ثالث یا مقامات قانونی انجام دهند. با استفاده از اتر ارز دیجیتال داخلی شبکه اتریوم، به نودها هم برای انجام تراکنش‌ها و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، مبلغی اتر پرداخت می‌شود و نهایتاً سازمان‌های مستقل غیر متمرکز قابل ایجاد در اقتصاد اتر هستند.