video thumb

آیا بلاک چین می‌تواند پاسخی برای رفع فساد در بخش دولتی شود؟

همانطور که فناوری بلاک چین به پیشرفت در صنعت و فناوری ادامه می‌دهد، بسیاری از صنایع اعتقاد دارند که این فناوری می‌تواند کلیدی برای مبارزه علیه فساد در بخش دولتی باشد.

 

ارزجو : هر ساله بسیاری از بودجه‌ها آفریقای جنوبی به خاطر فساد در بخش دولتی حیف و میل می‌شود. بلاک چین یا سیستم ثبت توزیعی، باعث شهرت ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین شده است. این سیستم با استفاده از تعدادی کامپیوتر به هماهنگ کردن و ثبت تراکنش‌ها به صورت آنلاین بدون نیاز به نظارت متمرکز پرداخته است.

این سیستم بدون احتیاج به نظارت بانک‌ها، دولت‌ها یا مؤسسات مالی، با امنیت کامل به کار خود ادامه می‌دهد.

انجام تراکنش‌های مالی در این سیستم از طریق پلتفرم بلاک چین ممکن است بهینه‌تر و شفاف‌تر عمل کند و احتمال ایجاد دستکاری یا فساد در این سیستم بسیار کم است. پروفسور ساپ ویلیامز از اداره حقوق بازرگانی دانشگاه استلنباخ آفریقا سخنرانی خود را در ماه اکتبر در مورد همین مسئله انجام داد.

بانک رزرو (Reseve bank) هندوستان از فناوری بلاک چین در پروژه‌ای به نام خورخا (Khorkha) استفاده می‌کند که در اوایل سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد. این پروژه با موفقیت توانست از این فناوری ثبت در تراکنش‌های بین بانکی سود ببرد. گذشته از کمک‌های مالی و برنامه‌های اجتماعی، بودجه عمومی کانال اصلی برای هزینه‌های دولتی است. در آفریقای جنوبی، بودجه سالانه مصرفی ۸۰۰ میلیارد رند است و تخمین زده می‌شود که ۵۰ درصد آن ممکن است در اثر فساد از بین برود.

در آفریقای جنوبی ۵۰ درصد شکایاتی که به دادگستری ارجاع می‌شود به مشکلاتی در مورد فساد دولتی مربوط است و گزارش‌های جدید نشان از افزایش تقلب و فساد در این زمینه، دارد.

فناوری بلاک چین می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

آنچه باعث جذابیت فناوری بلاک چین شده است این است که هم دیجیتال است و هم غیر متمرکز. هر کپی از تراکنش‌های ثبت شده به وسیله کامپیوترها بر روی این شبکه، عیناً شبیه به هم هستند. این به آن معنی است که ثبت اطلاعات و تراکنش‌ها را نمی‌توان به وسیله هیچ کسی تغییر داد، مگر آن که مورد تأیید تمام کامپیوترهای موجود در این شبکه باشد.

با استفاده از یک پلتفرم بلاک چین در زمینه هزینه‌های دولتی، می‌توان پروژه شناسایی و تأیید هویت اشخاصی که می‌توانند از این هزینه استفاده کنند، تأیید ثبت نام پیمانکاران و ارائه گزارش کار و نحوه عملکرد آنها را کاملاً ثبت کرده و تحت نظر داشت.

ساروب کومار مؤسس و مدیرعامل شرکت In2IT Tech قبلاً گفته بود که از آنجایی که بلاک چین یک سیستم ثبت دیجیتال کد نویسی شده است و در کامپیوترهای متعدد در یک شبکه خصوصی یا عمومی اطلاعات را ثبت می‌کند، بسیار شفاف‌تر و قابل اعتماد تر است.

او در این مورد می‌گوید:” از آنجایی که هر بلوک در بلاک چین نمی‌تواند مورد تغییر قرار گیرد یا پاک شود و همه فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شوند، باید توسط کامپیوترهای متعدد در این شبکه مورد تأیید قرار گیرند، احتمال هرگونه دست بردن در اطلاعات ثبت شده غیرممکن، قابل پیگیری و قابل رؤیت خواهد بود.

چنین سیستمی در غنا مورد استفاده قرار گرفته است و آنها شروع به ثبت اطلاعات و پرونده‌های خود بر روی سیستم بلاک چین کرده‌اند.

فناوری بلاک چین با خصوصیات خاص خود توانسته از فساد جلوگیری کند. این خصوصیات شامل شفافیت، تغییرناپذیری، امنیت، جامعیت و کاهش استفاده از واسطه‌هاست.

با اینکه چالش‌های قانونی و فیزیکی در زمینه استفاده از بلاک چین وجود دارد، ولی مزیت‌های آن نیز بسیار زیاد است. مخصوصاً در زمینه بهبود مدیریت دیتا در بخش عمومی و نظارت و پیگیری فساد دولتی.

در زمینه مدیریت بخش تأمین، ذخیره کردن اطلاعات محصول بر روی بلاک چین باعث می‌شود که دیتای تراکنش بلافاصله قابل دسترسی و قابل پیگیری باشد. تراکنش‌ها نیز با امنیت و شفافیت بیشتر به پیش می‌روند، زیرا امکان نظارت بر روی تراکنش‌ها وجود دارد.