video thumb

بیت کوین لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین لایتنینگ سکه‌ای است که خصوصیات برتر شبکه بلاک چین را با مکانیسم‌های پیشرفته‌ای ادغام کرده است. بیت کوین لایتنینگ پروتکلی کاملاً غیر متمرکز است که می‌توان از آن در زمینه پرداخت‌های جهانی استفاده کرد. هر کاربری که از لایتنینگ بیت کوین استفاده می‌کند می‌تواند از انجام تراکنش‌های مالی تقریباً رایگان در سطح جهانی در هر اندازه و حجمی لذت ببرد.

 

ارزجو: بیت کوین لایتنینگ (LTBTC) یک شاخه از بیت کوین است که ما تصمیم گرفته‌ایم در مورد آن با جک ژانگ مؤسس شرکت چین فاندر (Chainfunder) صحبت کنیم. موضوع صحبت ما این است که چه چیزی این پروژه را منحصر به فرد می‌کند و چطور می‌توانیم از سردرگم شدن هنگام استفاده از شبکه لایتنینگ و بیت کوین لایتنینگ جلوگیری کنیم؟

 

جک ژانگ کیست؟

جک ژانگ یک سرمایه‌گذار چینی، تاجر و کارآفرین موفق است که در زمینه ارزهای دیجیتالی مانند ریپل (XRP)، نم (XEM)، ایوتا (IOTA)، نئو (NEO)، ای‌او‌اس (EOS)، تزوس (TEZOS) و ون (VEN) سرمایه‌گذاری کرده است.

آقای ژانگ با افتخار در مورد خودش می‌گوید یکی از اولین سرمایه گذاران ریپل در چین است که ریپل را به زبان چینی ترجمه کرده و نام آن را ruibobi گذاشته است. همچنین او یکی از مؤسسان ارز دیجیتال NEO است. گرچه نام او در مورد ارز دیجیتال نئو، با عنوان اریک ژانگ ثبت شده است که شاید تأیید هویت بیشتری در این مورد لازم باشد ولی به نظر ما دلیلی وجود ندارد که آقای ژانگ بخواهد در این مورد دروغ بگوید.

آقای ژانگ می‌گوید که اولین تجربه‌اش در ارتباط با ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۱ بود هنگامی که او به این صنعت وارد شد قبلاً به عنوان یک سرمایه گذار در کمپانی‌هایی مانند بانک سرمایه گذاری ژی جیانگ فعالیت می‌کرد.

او در این مورد می‌گوید: «من بیش از ده هزار بیت کوین با قیمت ۵ دلار خریداری کردم و همه آنها را هنگامی که به هفت دلار رسید فروختم. در آن زمان به یاد می‌آورم که در مورد بلاک چین و بیت کوین ماه‌ها بود که می‌خواندم و می‌شنیدم و جذب نبوغی شدم که در ایجاد شبکه بلاک چین به کار رفته بود.»

ژانگ می‌گوید اعضای تیم بیت کوین لایتنینگ از فرهنگ‌های مختلف مانند چین ایالات متحده کانادا انگلستان روسیه آلمان و هندوستان گرد هم جمع شده‌اند و در حال حاضر تیم لایتنینگ بیت کوین دارای ۴ هسته توسعه دهنده با تیمی از ۶ متخصص است. ایسون ژائو مدیر ارشد فناوری و ه.ه.وانگ مسئول توسعه دهندگان است.

«همچنین بیت کوین لایتنینگ یک تیم عملیاتی تشکیل شده از ۸ کارمند سخت کوش دارد که توسط جیمز ویتون مدیریت می‌شوند. ما برای هر قسمت از پروژه خود، مدیران با تجربه‌ای در نظر گرفته‌ایم.»

بیت کوین لایتنینگ

بیت کوین لایتنینگ چیست؟

بر اساس آنچه آقای ژانگ توضیح می‌دهد بیت کوین لایتنینگ سکه‌ای است که خصوصیات برتر شبکه بلاک چین را با مکانیسم‌های پیشرفته‌ای ادغام کرده است. بیت کوین لایتنینگ از بلاک چین بیت کوین در ارتفاع بلوک ۴۹۹/۹۹۹ شاخه گیری شده است. بیت کوین لایتنینگ پروتکلی کاملاً غیر متمرکز است که می‌توان از آن در زمینه پرداخت‌های جهانی استفاده کرد.

اپلیکیشن های خاص شامل تراکنش‌های مستقیم و پلتفرم‌های تبادل هستند. هر کاربری که از لایتنینگ بیت کوین استفاده می‌کند می‌تواند از انجام تراکنش‌های مالی تقریباً رایگان در سطح جهانی در هر اندازه و حجمی لذت ببرد.

بیت کوین لایتنینگ اولین شاخه بیت کوین نیست و آخرین شاخه نیز نخواهد بود. برخی ادعا کرده‌اند که ارتباطی بین شاخه‌های جدید و تورم بیت کوین وجود دارد. جک ژانگ نظر متفاوتی در این مورد دارد.

در سال ۲۰۱۷ در بلاک چین بیت کوین مشکلاتی مانند تراکم بیش از حد و دیگر مسائل پیش آمد. به همین علت است که هارد فورک های زیادی در این زمینه به وجود آمدند. با این حال همه آنها از لحاظ اندازه و یا کارکرد با مشکلاتی روبرو بودند و این رویدادها نتوانست مشکلات به وجود آمده را حل کند. تنها راه ایجاد یک تفاوت بنیادین، انجام کارهای توافقی و همکاری است.

سیستم‌های اثبات انجام کار (Pow) و اثبات سهام (Pos) متمرکز هستند، در حالی که سیستم توزیع اثبات سهام DPoS عدم تمرکز واقعی را نشان می‌دهد. علاوه بر آن DPoS با وجود صرف منابع اندک بهره وری بالایی دارد. این مکانیسم از پروتکل جدید سیستم توزیع اثبات سهام استفاده می‌کند، با وجود آنکه در بیت کوین از سیستم اثبات انجام کار استفاده می‌شود.

ژانگ اعلام می‌کند که سیستم توزیع اثبات سهام باعث تفکیک قدرت رهگیری و تولید بلوک‌ها بدون هیچ گونه ریسک ایجاد هارد فورک می‌شود. در واقع پس از استفاده از سیستم توزیع اثبات سهام در یک کمپانی، ما شروع به همکاری با یکی از سرمایه‌گذاران بیت‌شر (Bitshare) به نام استن لاریمر کردیم و به خاطر علایق مشترک، استن نیز به تیم بیت کوین لایتنینگ پیوست.

بیت کوین

بیت کوین لایتنینگ از سیستم توزیع اثبات سهام با سه ثانیه فاصله فورج استفاده می‌کند و سایز بلوک‌ها ۲M است. این را در مورد هزاران تراکنش مورد اثبات قرار داده‌ایم.

هر کسی می‌تواند از بیت کوین لایتنینگ بدون سانسور استفاده کند. صورتحساب‌های تراکنش‌ها فقط به علت ایجاد امنیت در شبکه مانند حملات DDoS ارائه می‌شوند. ما نمی‌خواهیم شبکه لایتنینگ را به عنوان راه حلی برتر از بلاک چین مطرح کنیم. ولی من خودم شمخصاً اعتقاد دارم که شبکه لایتنینگ نهایتاً می‌تواند مشکل تمرکز را از بین ببرد.

سیستم مدیریتی زنجیره‌ای بیت کوین، سرمایه داران را قادر می‌سازد تا به پروژه‌های بهبود بلاک چین رأی دهند و نمایندگانی را انتخاب کنند تا به عنوان نودهای لایتنینگ در این شبکه فعال شوند. با این روش مشکل تمرکز در بیت کوین به وسیله همکاری تمام شرکت کنندگان در اکوسیستم بیت کوین لایتنینگ هنگام انجام تصمیم‌گیری‌ها، برطرف می‌شود.

 

بیت کوین لایتنینگ در مقابل شبکه لایتنینگ

با وجود شباهت نام، طبیعی است که مقداری سردرگمی در مورد تفاوت‌های بین بیت کوین لایتنینگ و شبکه لایتنینگ به وجود بیاید.

بله درست است مقداری سردرگمی در این زمینه پیش می‌آید. هنگامی که بیت کوین لایتنینگ در دسامبر سال ۲۰۱۷ از بیت کوین جدا شد، به علت اینکه شبکه لایتنینگ هنوز در حال انجام مراحل آزمایشی بود، تنها پس از ۴ ماه در مارس سال ۲۰۱۸ هنگامی که شبکه لایتنینگ نسخه بتای خود را منتشر کرد، هر دو پروژه به علت شباهت اسمی در برخی از کشورها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شدند.

به گفته آقای ژانگ این مشکل سردرگمی معمولاً بستگی به کشورهایی دارد که نام این دو در آنها مشابه ذکر می‌شود.

در دیگر کشورها مانند چین شبکه لایتنینگ آنچنان شناخته شده نیست و نام چینی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است که باعث می‌شود در آسیا بیشتر بتوانیم روی توسعه بیت کوین لایتنینگ کار کنیم.

بیت کوین

بیت کوین لایتنینگ در حال حاضر و آینده

در حال حاضر شبکه بیت کوین ثابت است و در حال بهینه‌تر کردن آن در هنگام عملکرد و افزودن محصولات دیگر به آن هستیم. قدم بعدی برای بیت کوین لایتنینگ آن است که بتوانیم مدیریت زنجیره‌ای را که به شبکه اجازه می‌دهد به طور مستقل بهینه و به روز رسانی شود، انجام دهیم.

در آینده نسخه‌های به روز رسانی شده شبکه بیت کوین لایتنینگ در ترکیب با مدیریت زنجیره‌ای و تراکنش‌های غیر متمرکز ایجاد قراردادهای هوشمند و تبادلات بین زنجیره‌ای کمک می‌کند. تحقیقات بر روی مدل مدیریت زنجیره‌ای، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در حال حاضر در زمینه بیت کوین لایتنینگ در حال کار بر روی آن هستیم.

ژانگ در مورد آینده بیت کوین لایتنینگ ادامه می‌دهد:

به طور خلاصه پس از کامل کردن مدیریت زنجیره‌ای، مرحله بعد کار ما به تکامل تبادلات غیر متمرکز جدید اختصاص می‌یابد. این یکی از مهم‌ترین عملکردهای پرداخت با بیت کوین لایتنینگ خواهد بود.

با این قابلیت می‌توان هم عملکردهای تبادلی دروازه‌ای را به انجام رساند و هم از این سیستم برای تسهیل عملکردهای بین زنجیره‌ای استفاده کرد. به علاوه می‌توان با نظارت کافی از سرمایه گذاری‌های جمعی در زمینه انجام پروژه‌ها بهره برد.

در آخر، پس از کار کردن و تکامل سیستم غیرمتمرکز باید به تکامل قراردادهای هوشمند بر اساس مدل UTXO پرداخت و اکوسیستم زنجیره‌ای عمومی با قدرت انجام تراکنش‌هایی با حجم بالا ایجاد کرد تا از تراکم ترافیک اپلیکیشن های غیر متمرکز Dapp کاسته شود.