video thumb

یکه تازی بیت کوین، مانعی بر سر راه دیگر ارزهای دیجیتال خواهد بود

«اسکات گالیت»، مدیر عامل موسسه پرداخت های مالی Payoneer، معتقد است که وجود یک ارز یکه تاز و غیر فیات در جهان غیر واقعی بوده و وجود خارجی ندارد. گالیت که این سخنان را در گفتگوی اخیر خود با خبرگزاری CNBC آمریکا مطرح کرده، معتقد است این اظهارات وی در راستای انجام تجارت غیر افسانه‌ای پول و جلوگیری از تبدیل ارزهای فیات به ارزهای دیجیتال مبتنی بر واقعایتی مبتنی بر دو نکته است: این کار بر خلاف مواضع دولت‌های ملی بوده و همچنین نگرانی بانک‌های مرکزی را به دنبال داشته که نتیجه آن چیزی جز تمرکز بر زمینه اقتصادی آمریکا نیست.

وی معتقد است تکیه دولت‌ها بر وضع مالیات در جهت تامین سود آوری و درآمد خود به این معناست که آنها به شهروندان این امکان را می‌دهند تا از وضع قوانین مربوط به مالیات ارزهای دیجیتال پر نوسانی مانند بیت کوین تبعیت کنند.

وی در این گفتگو همچنین تاکید کرد که ارزهای فیات نیز زمانی با همین درجه از نوسان قیمت امروز ارزهای دیجیتال روبرو بوده‌اند و هیچ دولتی نیز قادر به مطیع سازی مالی ارزهای دیجیتال نخواهد بود.

بر اساس آنچه در گفتگوی وی با شبکه CNBC آمده است، آمریکا – محور بودن برخی دولت‌های فدرال در آمریکا موجب کاهش میزان تعامل آنها با ارزهای دیجیتال در نقاط دیگر جهان شده است. بطوریکه دولت فدرال اوهایو در آمریکا نخستین ایالتی است که به ساکنان خود اجازه داد تا ملایت خود را از طریق بیت کوین بپردازند. با این وجود، این تعامل مالی با بیت کوین به صورت مستقیم انجام نشده و کاربران می‌بایست ابتدا بیت کوین خود را به ارز فیات یعنی همان دلار آمریکا تبدیل کرده و سپس مالیات خود را با مراجعه به سایت OhioCrypto.com بپردازند.

این فعال اقتصاد در امر ارزهای دیجیتال همچنین در خصوص مساله بانک‌های مرکزی نیز گفت: بانک‌های مرکزی درواقع برای کمک به اقتصادها و انجام نوعی نظارت بر آن اقتصادها ایجاد شده اند…. تا به اموری مانند تعیین نرخ سود (وام ها) و نرخ مبادلات مالی بپردازند. اگر شما واقعا کنترلی بر روی یک ارز نداشته باشید، عمده ابزارهای سیاست گذاری در دست خود را از دست خواهید داد. آیا این طور فکر نمی‌کنید؟

لازم به ذکر است پیشتر، عمده سرمایه گذاران در اقصی نقاط جهان مخالفت خود با نظرات گالیت را اعلام کرده‌اند. در ماه مه سال جاری، جک دورسی، مدیر عامل پلتفرم «استال وارت» در رسانه اجتماعی توئیتر ضمن خبر دادن از توسعه همکاری‌های شرکت Square با بیت کوین اعلام کرد که اینترنت شایسته ساپورت یک ارز ملی با دیدگاه آینده محور ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری بدون اصطکاک برای انجام پرداخت‌های جهانی است. البته این دیدگاه دورسی بعدها توسط «استیو وزنیاک»، از بنیانگذاران شرکت اَپل نیز مورد تایید قرار گرفت.