video thumb

۲۰۱۹، سال توسعه امنیت دیجیتال در صنعت ICO

سال ۲۰۱۸، سالی پر هیاهو برای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمد. اما برای آن دسته از کسانی که در بخش های مرتبط با صنعت بلاک چین همچون امنیت دیجیتال یا همان توکن‌های امنیتی و یا لجرهای توزیعی فعال هستند، شاید هیچ سالی پر کار تر از امسال نبود.

البته امنیت دیجیتال به هیچ عنوان مفهومی نظری نبوده بلکه همواره موضوعی بسیار کاربردی در بخش بلاک چین‌ها به حساب می‌آمده است.

تکامل دیجیتال امنیت اوراق بهادار

فکر کردن به این نکته بسیار جالب است که چند دهه پیش، بازار سهام نیویورک هر چهارشنبه جهت بررسی معاملات و حل و فصل مشکلات میان شرکت‌ها با استفاده از پیک‌های دوچرخه سوار سعی در رساندن مدارک و اسناد به دست ساختمان‌های واقع در خیابان وال استریت می‌کرد.

با رسیدن حجم مبادلات سهام روزانه به سقف ۱۵ میلیون تراکنش مبادلاتی در روز در سال ۱۹۶۸، این موضوع منجر به ایجاد بحران کاغذها در دهه ۶۰ میلادی شد. این بحران منجر به شکل گیری «شرکت امین سپرده گذاری» در سال ۱۹۷۳ و همچنین شرکت شفاف سازی امنیت ملی در سال ۱۹۷۶ تاسیس شدند که شرکت‌های یاد شده در سال ۱۹۹۹ با یکدیگر تلفیق شده و شرکت شفاف سازی و سپرده گذاری امین (DTCC) تشکیل شد. درست در راستای همین فرآیند بود که نهایتا پای تکنولوژی دیجیتال به معاملات وال استریت نیز باز شد.

امروز، DTCC تریلیون‌ها دلار از سهام و اوراق قرضه را در اخیتار دارد. با اینحال، این شرکت همچنان از دیجیتال سازی کامل فرآیند مبادلات پایانه به پایانه باز مانده است. در حالیکه مبلغ پرداختی برای پیش سفارش‌های تجاری و هزینه مبادلات مالی الکترونیکی هر روز در حال کاسته شدن است، اما با این حال این پیشرفت‌ها هنوز به مرحله شفاف سازی، توانمندی در حل و فصل اختلافات مالی و به دست گرفتن سرپرستی انجام امورمالی نرسیده‌اند.

امنیت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین در جهت حل همین مشکلات موجود و برای کاهش ریسک مدیریت، اعمال نظرهای نیابتی، جریان تقسیمات مالی توزیعی در میان سایر ویژگی‌های دیگر به وجود آمده‌اند. نخست اینکه بلاک چین‌ها امکان در دست گرفتن مالکیت سهام تجاری را از طریق توکن‌ها برای افراد فراهم می‌سازد. ثانیا، این بلاک چین‌ها منجر به حل و فصل مشکلات مالی آن هم بدون وجود خطر واسطه‌گری شده و در نتیجه به میلیون‌ها دلار هزینه انجام این امور پایان داده است. شما امور تجاری خود را تنها به دست خود انجام خواهید داد، نه شبیه به آن چیزی که امروز در فضای تجارت جهانی در جریان است.

آنها همچنین با ارائه دید برای تقریبا زمان واقعی برای شرکت صادر کننده به افزایش شفافیت این اقدامات کمک می‌کنند. در نهایت، اوراق بهادار دیجیتال می‌تواند فرایندهای اداری را از طریق رای گیری یا توزیع پرداخت تسهیل کرده و همچنین با استفاده از قراردادهای هوشمند و پایدار ارزهای دیجیتال به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های پردازش کمک کند.

هموار کردن راه برای امنیت دیجیتال

تکنولوژی بلاک چین از زیر سیستم‌های مالی مرسوم خارج شده است. برای آن دسته از ICOهایی که احتمالا بحران زده هستند و هنوز نتوانسته‌اند توجه سرمایه گذاران، صادر کنندگان و رگولاتورها را به سمت خود جلب نمایند، تنها یک حقیقت وجود دارد: آنها ثابت کرده‌اند که بلاک چین‌ها، سکه‌های دیجیتال و توکن‌ها پدیده‌ای سیستمی برای دستیابی به موفقیت در جذب سرمایه به حساب می‌آیند.

هر کسی می‌تواند با صبر و در اختیار داشتن یک کامپیوتر، ایده خود را برای سرمایه گذاری لیست کند و هر سرمایه گذار می‌تواند به یک شرکت یا جامعه علاقمند بوده و پس از آن تجارت مورد نظر خود را با تشکیل یک حلقه فوری برای پول نقد یا سکه دیگری در بلاک چین مورد علاقه خود خریداری کند. ناگهان راهی برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شرکت‌های خصوصی و راه اندازی مجدد آنها با قابلیت نقد شوندگی فوری در بازارهای جهانی ایجاد شد. در نتیجه بازار با توجه فراوان به این نیاز اساسی پاسخ داد.

بلاک چین‌ها ابزاری بسیار مناسب برای افزایش میزان پولی به حساب می‌آید که ارزهای دیجیتال آن را از یاد برده‌اند. بر اساس نتایج منتشر شده از یک تحقیق انجام شده، بیش از ۴ هزار ICO به این نتیجه رسیده‌اند که تنها در عرض چهار ماه از تاریخ صدور اولین توکن‌های خود، بیش از نیمی از پروژه‌های آنها با شکست مواجه شده است.

ممکن است ICOها روایت موجود در خصوص ارزهای دیجیتال را نادیده بگیرند، اما امنیت ارزهای دیجیتال سیکل گفتگوها را تغییر داده و به عموم مردم نشان دهند که فناوری بلاک چین نیز می‌تواند به انطباق بیشتر قدرت در بازار کمک کند.

پایه گذاری سازه‌ها

تکنولوژی بلاک چین در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی، پتانسیل خود برای دیجیتال سازی امنیت را اثبات کرد. این فناوری می‌تواند به صورت خودکار مورد استفاده قرار گرفته و بستر لازم برای انجام فرآیند خرید، تملیک و انتقال تملیک یک ساختار امنیتی میان سرمایه گذاران را ایجاد کند.

تا پایان سال ۲۰۱۷، سه صندوق پول توانستند با موفقیت موجودی مالی خود را افزایش داده و توکن‌هایی با پشتوانه امنیتی دیجیتال قوی بر روی شبکه ارز دیجیتال اتریوم صادر کنند. این نخستین تلاش‌ها در زمینه ایجاد امنیت  دیجیتال بود که از مقررات و قوانین مرتبط با امنیت پشتیبانی می‌کرد.

در پی برداشته شدن این قدم‌ها، «کارلوس دومینگو»، نویسنده مطلب حاضر که از جمله متخصصین به نام در زمینه تامین امنیت دیجیتال بلاک چین‌ها به حساب می‌آید، در مارس سال ۲۰۱۷، کار خود را بر روی SPiCE VC که در حقیقت یک موسسه سرمایه‌های خطر پذیر مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین به حساب می‌آید، آغاز کرد. در آن زمان، این موسسه همچنان به شکلی ویژه بر روی ICO ها متکرکز شده و گفته می‌شود هیچ پلتفرم فعالی در زمینه امنیت دیجیتال بلاک چین‌ها به پای موسسه مذکور نمی‌رسد.

از آن زمان، شورای مبادلات مالی و امنیت آمریکا گزارش موسوم به DAO را صادر کرد که در آن به یک ICO بدون رهبر اشاره شده بود که موفق به انباشت سرمایه ۵۰ میلیون دلاری برای خود شده بود.

در ثانی، بسیاری از افراد برجسته در صنعت بلاک چین مباحثی را در خصوص توکنیزه کردن امنیت در بلاک چین به عنوان راهی جهت ارتقاء امنیت خصوصی و تعاملی بزرگ در جهت قانونی سازی ICOها به عنوان بازاری بسیار بزرگتر مطرح کرده‌اند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شورای امنیت مبادلات مالی آمریکا در سال ۲۰۱۸، تنها در سال ۲۰۱۷، مبلغ ۱٫۷ تریلیون دلار افزایش سرمایه در آمریکا وجود داشته که تنها بخش کوچکی از آن به سرمایه گذاری در بخش ICOها باز می‌گردد.

نویسنده مقاله حاضر در این خصوص می‌گوید: ما شاهد ایجاد فرصتی برای ارائه یک پلت فرم صدور مجوز امنیتی برای دیگران بودیم و آن را به عنوان یک شرکت جدید به نام Securitize که ما در ژانویه ۲۰۱۸ راه اندازی کردیم.

دومینگو می‌گوید: در کنار دیگر بازیگران کلیدی مانند Polymath و Templum ما می‌دانستیم که در نهایت رگولاتورها با ICOs رقابت می‌کنند. ارائه امنیت امنیتی دیجیتال (DSO) در حال حاضر به عنوان روش ترجیحی و شکایت برای جذب سرمایه و صدور بدهی در بلاک چین و البته نه تنها برای شرکت‌های بلاک چینی، بلکه برای انواع دیگر کسب و کار یا حتی املاک و مستغلات یا هنر موضوعی کاربردی محسوب می‌شود.

ایجاد تحول در چشم انداز امنیت

۲۰۱۹ باید سال افزایش نقدینگی اوراق بهادار دیجیتال باشد. این را می‌توان از طریق ظهور پلتفرم های معاملاتی تنظیم شده برای اوراق بهادار معروف مانند Open Finance که فقط در امسال راه اندازی شد، متوجه شد.

در حال حاضر، شرکت‌های زیادی به دنبال کسب دارایی‌های قابل معامله هستند. اما تعداد افرادی که مایل به انجام سرمایه گذاری در این زمینه هستند بسیار اندک است. همانطور که دیگر رگولاتورها شروع به معرفی قوانین و دستورالعمل ها در مورد چگونگی انجام معاملات کنند، اعتماد سرمایه گذاران نیز جلب شده و رشد خواهد کرد.

ادراک عمومی در مورد اوراق بهادار دیجیتال نیز به همین شکل است و همین امر موجب ایجاد بلوغ در اکوسیستم بلاک چین خواهد شد. افت در بازار ارزهای دیجیتال به تقویت صنعت و کاهش پروژه های غیر ضروری در فضا کمک کرده است. انتشار رسانه‌های رسمی عمده نیز اغلب بر صنعت اوراق بهادار دیجیتال تاثیر گذار خواهد بود که نشان می‌دهد که توده‌ها در حال شروع به شناخت مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال هستند.

اولین تلاش‌های سازمانی در صنعت امنیت دیجیتال در سال ۲۰۱۹ صورت خواهد پذیرفت. اولین کنفرانس‌ها و انجمن‌های تخصصی مانند آکادمی امنیت توکن شروع به ایجاد انگیزه برای آغاز گفتگو معنی دار در صنعت می‌کنند.

نقطه عمل اصلی برای سال ۲۰۱۹، به منزله نقطه شروعی برای صنعت ارزهای دیجیتال در جهت ایجاد برقراری بهره جویی از مزایای اوراق بهادار دیجیتال به بازارهای مالی سنتی و سرمایه گذاران برای تشویق آنها برای ورود به بازار خواهد بود. با رخداد این پدیده، خوشبین هستیم که شاهد به راه افتادن موجی از پذیرش DSO باشیم.