video thumb

چرا از بلاک چین استفاده می‌کنیم؟

همانطور که مفاهیم اختراع درک شده است، یک تردید خاص در سراسر فناوری بلاک چین به وجود آمده است.

ممکن است این مسئله به این دلیل باشد که موارد استفاده آن را در سطوح بالا را در نظر بگیرید. اما، فناوری بلاک چین مورد بررسی دقیق قرار گرفته است: در چند سال گذشته، میلیون‌ها دلار صرف تحقیق در زمینه فناوری بلاک چین شده است و آزمایش‌های متعددی به‌منظور بررسی اینکه آیا فناوری بلاک چین در موارد مختلف به درستی انجام شده است یا خیر، صورت گرفته است.

فناوری بلاک چین، ابزارهای جدیدی برای احراز هویت و بررسی مجوز در دنیای دیجیتال ارائه می‌دهد که نیازی به مدیریت متمرکز ندارند. در نتیجه، باعث ایجاد تبادلات دیجیتال جدید میان کاربران می‌شود.

با رسمی‌سازی و تضمین روابط دیجیتال جدید، انقلاب بلاک چین برای ایجاد ستون‌های اصلی یک لایه از اینترنت برای تراکنش‌ها و تبادلات ارزی شروع شده است. (اغلب اینترنت اشیاء نامیده می‌شود و در مقابل آن اینترنت داده‌ها وجود دارد که از کلاینت-سرور برای حساب‌ها و پایگاه‌های اصلی کپی که ما طی ۲۰ سال گذشته از آنها استفاده کرده‌ایم، استفاده می‌کند)

اما، با تمام بحث‌‌هایی که در مورد ساخت سیستمی دیجیتال از یک لایه‌ی جدید تراکنش در اینترنت وجود دارد، گاهی اوقات، بلاک چین‌ها، کلید‌های رمزنگاری خصوصی و ارزهای دیجیتال راه‌های ساده‌ای برای انجام تراکنش‌ها نیستند.
بسیاری از گروه‌ها، فلوچارت‌هایی را برای کمک به یک شخص یا نهاد ایجاد کرده‌اند تا بین یک بلاک چین یا کپی کامل پایگاه داده کلاینت-سرور یک گزینه را انتخاب کند.

آیا داده‌های پویا به همراه تاریخ حسابرسی می‌شوند؟

جعل اسناد کاغذی به علت پیچیدگی مهر و موم فیزیکی یا ظاهر آن ممکن است که دشوار باشد. اسناد کاغذی مانند حکاکی بر روی سنگ، دارای پایداری خاصی هستند.

اما، اگر داده‌ها به طور پیوسته در حال تغییر باشند یا اگر تراکنش‌ها بصورت مرتب و پی در پی در حال رخ دادن باشند، پس کاغذ به‌عنوان یک واسطه ممکن است قادر به هماهنگ بودن با سیستم ثبت نباشد. ورود داده‌های دستی نیز دارای محدودیت‌های انسانی است.

بنابراین، اگر داده‌ها و تاریخ آن برای روابط دیجیتالی که آنها به برقرار کردن آن کمک می کنند، مهم باشند، آنگاه بلاک چین ظرفیت انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کند که بسیاری از افراد را قادر به نوشتن ورودی‌ها جدید در یک سیستم ثبت می‌کند که توسط متولی‌های زیادی نگهداری می‌شود.

آیا داده‌ها باید/می‌توانند توسط یک نهاد مرکزی کنترل شوند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که بیان‌کننده این مسئله است که چرا شخص ثالث باید مسئولیت تائید اعتبار و مجوز‌ها را داشته باشد. مواقعی وجود دارد که کنترل شخص ثالث کاملا مناسب و مطلوب است. اگر حفظ حریم خصوصی داده‌ها مهم‌ترین نکته است، پس راه‌هایی برای محافظت از داده‌ها حتی بدون اتصال آنها به اینترنت نیز وجود دارد.

اما اگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موجود در حساب و ورود به سیستم برای امنیت هویت‌ دیجیتالی کافی نباشد، مشکل به وسیله فناوری بلاک چین حل می‌شود.

همانطور که ساتوشی ناکاموتو در کارهای اساسی خود نوشته “بیت کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیکی همگرا است”: “بازرگانان باید نسبت به مشتریان خود مطمئن باشند و آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر از آنچه که ممکن است نیاز داشته باشند، ترغیب کنند.” درصد مشخصی از کلاهبرداری به دلیل اجتناب ناپذیربودن قابل قبول است.

کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده، انجام تراکنش‌های سریع را ممکن می‌سازد، که در این صورت دیگر نیازی به سیستم متمرکز و حساب‌های دقیق برای ایجاد روابط دیجیتال نیست. اگر این پایگاه داده نیاز به میلیون‌ها دلار برای تضمین تراکنش‌های مالی سبک داشته باشد، پس احتمالا بلاک چین‌ها راه‌حل این مشکل هستند.

آیا سرعت انجام تراکنش‌ها مهم‌ترین ویژگی شبکه است؟

آیا این پایگاه داده نیاز به تراکنش‌هایی با عملکرد بالا و در حد میلی ثانیه دارد؟

اگر عملکرد بالا و تراکنش‌هایی در حد صدم ثانیه مورد نیاز است، بهتر است از یک سیستم متمرکز سنتی استفاده شود. بلاک چین‌ها به عنوان یک پایگاه داده با سرعتی پایین هستند است و ذخیره داده‌ها هزینه‌بر می‌باشد- منظور، پردازش یا استخراج هر بلاک در زنجیره (چین) می‌باشد. در حال حاضر، سیستم‌های داده متمرکز بر اساس مدل کلاینت-سرور، سریع‌تر و ارزان‌تر هستند.

به طور خلاصه، در حالی که هنوز محدودیت‌های کامل و امکانات بلاک چین‌ها را نمی‌دانیم، حداقل می‌توانیم بگوییم که موارد استفاده‌ای که از بازرسی عبور کرده‌اند، همگی در مورد مدیریت و امنیت روابط دیجیتال به عنوان بخشی از سیستم ثبت بوده‌اند.