video thumb

چگونه بیت کوین را به عنوان وجه خرید از مشتری بپذیریم؟

یکی از موانع موجود بر سر راه پذیرش عمومی بیت کوین ، موضوع نبود بنگاه‌های تجاری است که این ارز دیجیتال را به عنوان وجه پرداختی از مشتریان خود قبول می‌کنند. این مانند همان ضرب المثل مرغ و تخم مرغ است. اگر بنگاه‌های تجاری بیشتری قابلیت پذیرش بیت کوین را داشته باشند، آنگاه مشتریان نیز اقبال بیشتری نسبت به کار با بیت کوین از خود نشان می‌دهند.

در مطلب حاضر، به دنبال ارائه راهکارهایی جهت پذیرش بیشتر بیت کوین در فروشگاه‌ها و بنگاه‌های تجاری هستیم.

روش پرداخت شخص به شخص

ساده ترین راه قبول بیت کوین، همان روش پرداخت شخص به شخص است. در این روش همانطور که از نامش نیز پیداست، مشتری مقدار بیت کوین مورد نظر خود را از کیف پول بیت کوینی خود به فروشنده انتقال می‌دهد؛ درست مانند انتقال کارت به کارت ارزهای رایج فیات.

این کار عموما از طریق اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی تلفن های همراه هوشمند مانند اپلیکیشن Bitcoin Wallet طراحی شده توسط «اندریاس شیلدباخ» بر روی دستگاه های اندرویدی امکانپذیر است. همچنین راه‌های مشابهی برای انجام این کار در محیط ویندوز فون نیز وجود دارد.

چند ماه قبل، شرکت اپل تمامی اپلیکیشن‌های مربوط به انتقال وجه بیت کوینی را از فروشگاه رسمی خود جمع آوری کرد. هرچند در نیمه دوم ماه ژوئن سال گذشته، اپل باز دیگر سیاست خود در قبال بیت کوین را تغییر داده و راه ورود این دست از اپلیکیشن‌ها را به محیط iOS و فروشگاه Apple Store باز کرد. با این کار، پای مبادلات بیت کوینی برای بار دیگر به تلفن‌های همراه و تبلت های اپل باز شد. اکنون شاهد حضور اپلیکیشن‌های بلاک چینی مختلف، Coinbase و دیگر اپلیکیشن‌های مشابه در شبکه اپل استور هستیم. البته انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

راه دیگر انتقال بیت کوین، استفاده از CoinBox است که انحصارا ویژه استفاده تجاری طراحی شده که قصد دریافت بیت کوین‌های متعدد و متوالی از مشتریان خود دارند. در این سناریو، تاجر مورد نظر مبلغ مورد نظر خود را وارد یرنامه نصب شده بر روی گوشی آیفون خود کرده و سپس یک بارکد QR دریافت می‌کند که شامل اطلاعات مبلغ و آدرس دریافت کننده وجه است. مشتری نیز از طریق اسکن کردن QR مبلغ مورد نظر را از طریق اپلیکیشن کیف پول الکترونیکی خود به فروشنده انتقال می‌دهد.

تمامی این راه‌ها برای تجار و کاربران خرد بازار و در جهت پذیرش هر چه بیشتر بیت کوین به عنوان ابزاری برای انتقال پول کاربردی بوده و نیازهای آنها را بر طرف می‌کنند. اما امور تجاری با مقیاس کلان می‌بایست از راهکار دستگاه‌های POS بیت کوینی جهت انجام مبادلات مالی خود استفاده کرده و استفاده از راهکارهای مذکور به آنها توصیه نمی‌شود.

راهکار POS بیت کوینی

در حال حاضر، شاهد رشد پیوسته امکانات و ابزار مختلف تجاری در بخش بیت کوین هستیم که هدف تمامی آنها، تسهیل در جهت استفاده از بیت کوین به عنوان ابزاری مطمئن و مناسب جهت پرداخت وجوه معامله است. در ادامه، چند راهکار مورد استفاده در سیستم POS را بررسی خواهیم کرد که به دو صورت آفلاین و آنلاین عمل کرده و در هر صورت، کار مشتریان بیت کیوین را راه خواهد انداخت.

Coinfy

Coinfy یک موسسه دانمارکی است که از دو سیستم پرداخت BIPS و Coinzone استفاده کرده و راهکارهای تحت POS را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. تجار می‌توانند با استفاده از این سیستم‌ها، وجه مورد نظر خود را هم به صورت بیت کوین و هم ارز فیات و یا تلفیقی از هر دو نوع ارز و با استفاده از اپلیکیشن موبایلی Coinify POS از مشتریان دریافت کنند. در حال حاضر، این اپلیکیشن بر روی هر دو سیستم عامل iOS و اندروید قابل نصب و استفاده است.

این سیستم همچنین به فروشندگان آنلاین نیز این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق ابزارهای مختلفی به این سیستم دسترسی پیدا کرده و وجه مورد نظر خود را با استفاده از کارت های خرید نیز از مشتریان دریافت نمایند.

CoinKite

CoinKite یک استارت آپ جدید است که ترمینال‌های پرداخت بیت کوینی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این ترمینال‌ها شباهت بسیار زیادی به آنچه امروزه به عنوان سیستم پرداخت در فروشگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد دارد. این سیستم توانایی خواندن کارت‌های اعتباری مبتنی بر بیت کوین را دارد. همچنین گوشی موبایل هوشمند شما در این سیستم می‌تواند نقش یک ATM را ایفا کرده و یا اقدام به تهیه کدهای QR کند که با اسکن آنها در اپلیکیشن گوشی مشتری، اطلاعات پرداخت به وی منتقل می شود.

CoinBase

CoinBase یکی دیگر از پردازشگرهای پرداخت بیت کوینی به حساب می‌آید که امکان پرداخت و انتقال وجه بیت کوینی از طریق اپلیکیشن طراحی شده برای سیستم عامل اندروید را برای مشتریان خرد فراهم می‌کند. البته درحالیکه این اپلیکیشن در حال حاضر تنها در بانک‌ها موسسات مالی آمریکا قابلیت استفاده را دارد، اما کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت تجارت الکترونیکی در این کشور کرده است. این سیستم نه تنها می‌تواند اطلاعات پرداخت را به صورت کد HTML جهت قرار گرفتن آن بر روی وب سایت شما تهیه کند، بلکه پلاگین‌های ویژه ای برای WordPress، WooCommerce، Megento و ZenCart طراحی و ارائه کرده است.

BitPay

BitPay یک پردازشگر مبادلات مالی بین المللی است که اپلیکیشنی ویژه همین کار در بیت کوین طراحی کرده است. این سیستم به سیستم SoftTouch POS که برای تجار خرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، متصل است. اما BitPay همچنین از یک API بهره می‌برد که می تواند در سیستم POS مورد استفاده قرار گیرد. BitPay همچنین از تعرفه‌های گوناگونی برای فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌کند که از جمله شرکای این پلتفرم پرداخت دیجیتال می‌توان به QuickBooks اشاره کرد.

Blockchain Merchant

بلاک چین همچنین اقدام به انتشار اپلیکیشن اندرویدی تجاری برای اندروید کرده است. Blockchain Merchant اپلیکیشنی است که از آن در انجام مبادلات سریع استفاده می‌شود. هزینه پرداخت با استفاده از این اپلیکیشن ۰ درصد بوده و همچنین منو کاربری آن از زبان‌های مختلف و متنوعی برخوردار است که کاربران در هر جای جهان می‌توانند به سادگی از این اپلیکیشن استفاده کنند.

Revel

سیستم‌های Revel از گستره‌ای از راهکارهای تحت POS جهت ارائه خدمات سریع مبادله مالی در رستورانها، کیوسک‌های خود سرویس، سوپر مارکت‌ها و خرده فروشی‌ها به کار می رود. بسته‌های خدمات تحت POS این شرکت از مبلغ ۳ هزار دلار در ماه شروع میشود. اخیرا اعلام شده که Revel ارز دیجیتال بیت کوین را نیز به منوی POS خود اضافه کرده و با این حساب، مشتریان می‌توانند جهت خرید از فروشگاه‌های یاد شده، از بیت کوین استفاده کنند.

BitXATM

BitXATM یک استارت آپ آلمانی است که مدتی است سیستم Sumo Pro خود که در حقیقت تلفیقی از یک ATM و POS مبتنی بر ارزهای دیجیتال است را در اختیار تجار متقاضی قرار داده است تا تجار بتوانند با استفاده از این سیستم، استفاده گسترده تری از خدمات ارزهای دیجیتال داشته و اقبال عمومی آنها نسبت به پذیرش این دسته از ارزهای نیز افزایش یابد.

دستگاه‌های ATM تولید این شرکت قیمتی حدود ۳۹۹۳ دلار قیمت داشته که مجهز به مانتیور لمسی ۱۷ اینچی و با قابلیت پذیرش ارزهای فیات است. به علاوه، این دستگاه‌ها می‌توانند هرگونه ارز دیجیتال را پذیرفته و یا حساب شما را با استفاده از آنها پرداخت کنند.

Paystand

پردازشگر آمریکایی Paystand که مقر آن در ایالت کالیفرنیا است، وب سایت‌ها و اپلیکیشن ‌ای ویژه استفاده در بخش پرداخت‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال به بازار ارائه کرده که می‌تواند نسبت به پذیرش چک‌های الکترونیکی، کارت‌های اعتباری و بیت کوین اقدام نماید.

Paystand توانسته به تازگی سرمایه‌ای معادل یک میلیون دلار جهت توسعه فعالیت‌های خود در زمینه ارزهای دیجیتال جذب نماید.

این شرکت در سال ۲۰۰۹ و با هدف راه اندازی یک درگاه چند پرداختی تاسیس شده تا از این طریق به مبالغ دریافتی بانک‌ها از تراکنش‌های بین بانکی با استفاده از ارزهای دیجیتال پایان دهد.

Coin of Sale

Coin of Sale در حقیقت یک سیستم POS بیت کوینی به حساب می‌آید که سعی در انجام مبادلات تجاری ساده تر از طریق پذیرش بیت کوین و در راستای استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار پرداختی مناسب در خرید کالاها و با خدمات دارد.

این سیستم که توسط توماس فورگاک در سنگاپور راه اندازی شده بر روی هر دو نوع دستگاه هخای اندرویدی و iOS کار می‌کند. هنگامی که کاربران اقدام به افتتاح حساب کاربری در این سیستم می‌کنند، یک کیف الکترونیکی Electrum به صورت خودکار در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

کابران می‌بایست جهت انتقال وجه، ابتدا مبلغ مورد نظر را به اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی خود داده و سپس اپلیکیشن به آنها یک کد QR حاوی اطلاعات کامل گیرنده و مبلغ مورد نظر می‌دهد. آنگاه مشتری می‌تواند این کد را اسکن کرده و فرآیند پرداخت خود را با استفاده از آن تکمیل کند.

XBTerminal

XBTerminal نیز از دیگر ارائه دهندگان POS های بلاک چینی است که امکان پرداخت وجه معامله خود را با استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین و سیستم QR یا NFC برای مشتری فراهم می‌کند. پرداخت‌های انجام شده از طریق دستگاه‌های موبایل به صورت آفلاین نیز امکانپذیر بوده که این کار از طریق سیستم بلوتوث انجام می‌شود. همچنین در حالت آنلاین نیز، مبادله مالی از طریق پلتفرم ایجاد شده توسط خود شرکت انجام شده و می‌توانید در صورت تمایل، به جای بیت کوین، وجه فیات نقد از سیستم دریافت نمایید.