سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کیف پول گرم چیست؟ صفر تا صد کیف پول گرم ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارز دیجیتال مقصد نهایی هر رمزارزی است که در بازار وجود دارد و توسط معامله‌گر خریداری می‌شوند. این دارایی‌های دیجیتال معمولاً هنگامی که در صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری می‌شوند، به طور پیش‌فرض به کیف پول داخلی که صرافی برای کاربر ایجاد کرده است، منتقل می‌شوند. بسیاری از کاربران به دلیل تأمین امنیت بیشتر دارایی‌شان و افزایش کنترل بر روی آن، تصمیم می‌گیرند که ارزهای دیجیتال خود را به یک کیف پول شخصی منتقل کنند که این کیف پول‌ها در دو نوع وجود دارند: کیف پول‌های سرد و گرم. کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال به دلیل رایگان بودن، استفاده‌ی راحت‌تر و پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال، پراستفاده‌ترین نوع کیف پول در بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌‌آیند.

مقدمه‌ای بر کیف پول گرم ارز دیجیتال

همان طور که در مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست نیز گفتیم، کیف پول‌ ارزهای دیجیتال به طور کلی، وظیفه‌ی نگهداری و حفظ رمزارزهای معامله‌گر را بر عهده دارند و این امکان را به کاربران می‌دهند که دارایی‌های دیجیتالشان را در کیف پول‌های متعلق به خود ذخیره کنند. هر حسابی که در پلتفرم یک کیف پول گرم ایجاد می‌کنید، یک کیف پول شخصی و کاملاً تحت کنترل خودتان برایتان ایجاد می‌کند. کیف پول‌های گرم بر خلاف کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال، اتصال همیشه به اینترنت را نیاز دارند. در کیف پول‌های گرم امکان واریز و برداشت در لحظه وجود دارد و تعداد توکن‌ها و ارزش دارایی کاربر را به او نشان می‌دهد. این نوع کیف پول‌ها به طور کلی در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

·        کیف پول‌های گرم همیشه به اینترنت و شبکه بلاک‌چین متصل هستند.

·        به دلیل اتصال همیشگی کیف پول‌های گرم به اینترنت، در معرض حملات هکرها قرار دارند.

·        ذخیره‌ی دارایی در کیف پول‌های گرم به مراتب دارای ریسک بیشتری نسبت به کیف پول‌های سرد است.

·        امکان معامله‌ی در لحظه و دسترسی سریع به کیف پول گرم بر خلاف کیف پول‌های سرد وجود دارد.

·        امکان بررسی میزان دارایی و ارزش آن در کیف پول‌های گرم وجود دارد.

·        کیف پول‌های گرم از تقریباً تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌ گرم چگونه کار می‌کند؟

کیف پول‌های گرم مانند تمامی انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال موجود در بازار، بر پایه‌ی کلید‌های عمومی و خصوصی است. پس از ساخت حساب در یک کیف پول گرم به انتخاب خود، شما می‌توانید ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در آن کیف پول را مشاهده کنید. برای واریز و برداشت هر ارز دیجیتال، یک کلید عمومی مبتنی بر شبکه‌ای که قرار است در آن معامله صورت بگیرد، ایجاد می‌شود که آن کلید عمومی مشابه با شماره کارت‌بانکی شما عمل می‌کند و به هر کسی که آن را بدهید، می‌تواند برای شما ارز دیجیتال موردنظرتان را ارسال کند.

کلید خصوصی از طرفی دیگر، تنها مختص به خودتان هست و از آن برای ورود به کیف پول و بازیابی آن می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که کلید خصوصی خود را گم کنید یا به اشتباه افشا شود، در هر دو حالت دسترسی‌تان به ارزهای دیجیتال خود برای همیشه از بین می‌رود. از این رو، پس از ساخت حساب در کیف پول گرم موردنظر، بهتر است که کلید خصوصی خود و کلمه‌های امنیتی آن را بر روی کاغذی یادداشت کرده و در جایی امن مخفی نگه دارید. یادگیری و استفاده از کیف پول‌‌های گرم آسان است، اما همان‌طور که گفته شد، مواردی وجود دارد که برای حفظ امنیت دارایی‌های خود، باید آن‌‌ها را رعایت کنید. همچنین کیف پول‌های گرم به دلیل اتصال همیشگی به اینترنت و بلاک‌چین، در معرض حمله‌ی هکرها قرار دارند.

کیف پول‌های سرد و گرم چه تفاوت‌هایی دارند؟

کیف پول‌های سرد دارایی‌های کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و آن‌ها را از خطرات سایبری دور نگه می‌دارند. این در حالی است که کیف پول‌های گرم، ارزهای دیجیتال کاربران را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند و احتمال حملات هکرها و به سرقت رفتن دارایی‌ها وجود دارد. البته لازم به ذکر است که کیف پول‌های سرد صرفاً دارایی‌ها را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و برای واریز و برداشت، نیاز است که کیف پول سرد خود را در یک کیف پول گرم بازیابی کنید. از این رو، کیف پول‌های گرم به دلیل در دسترس بودن و امکان معامله در لحظه، مزیت قابل‌توجهی دارند.

در مقاله کیف پول سرد چیست، این موارد را بیشتر توضیح داده ایم که پیشنهاد می کنیم حتماً آن را نیز مطالعه کنید. اما به طور کلی، تفاوت‌های دو کیف پول گرم و سرد به شرح زیر است:

·        کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های سرد امنیت بالاتری دارند این در حالی است که این کلیدها در کیف پول گرم از امنیت کمتری برخوردارند.

·        چنانچه کیف پول سخت‌افزاری به سرقت برود، امکان بازگرداندن سرمایه وجود ندارد در حالی که در کیف پول‌های گرم، با انجام برخی کارها، سرمایه بازگردانده می‌شود.

·        در کیف پول‌های سرد، برای دسترسی به رمز ارزها باید به خود دستگاه کیف پول نیز دسترسی داشته باشید. در کیف پول گرم، امکان دسترسی به دارایی تنها با ورود به نرم‌افزار آن کیف پول وجود دارد.

·        کیف پول‌ گرم در مقایسه با کیف پول‌های سرد، در مقابل ویروس‌ها ایمنی کمتری دارند.

·        کیف ‌پول‌های گرم موبایل و دسکتاپ از تعداد ارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به کیف پول سرد پشتیبانی می‌کنند.

·        کیف پول گرم به دستگاه الکترونیکی نیاز ندارد در حالی که کیف پول سرد برای دسترسی به اطلاعات نیازمند دستگاه الکترونیکی است.

·        کیف پول گرم امکان استفاده به صورت همزمان در چند دستگاه را به کاربر می‌دهد، این ویژگی در کیف پول سرد وجود ندارد.

انواع کیف پول‌های گرم

کیف پول‌های گرم موجود در بازار از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و به طور کلی، دست کاربر برای انتخاب باز است. اغلب این کیف پول‌های گرم رایگان هستند و به راحتی امکان دریافت و استفاده از آن‌ها وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً بیشتر کیف پول‌های گرم موجود در بازار، از تمامی ارزهای دیجیتال موجود در شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی پشتیبانی می‌کنند. انواع کیف پول‌های گرم به طور کلی به شرح زیر هستند:

·        کیف پول‌های موبایل: این دسته از کیف پول‌های گرم نرم‌افزارهای موبایلی هستند که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها بسیار متنوع هستند، اما کاربران باید پیش از انتخاب یکی از آن‌ها نهایت تحقیق و توجه را به خرج بدهند و صرفاً بر اساس نظرات مثبت کاربران در اپ استورها مانند گوگلی پلی، اقدام به دانلود یک کیف پول گرم موبایلی نکنند. از محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی می‌توان به تراست ولت (Trust Wallet) و اتمیک ولت (Atomic Wallet) اشاره کرد.

·        کیف پول‌های دسکتاپ: کیف پول‌های گرم دسکتاپ آن دسته از کیف پول‌ها هستند که روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و غیره نصب شده و برای استفاده در رایانه‌ها توسعه داده شده‌اند. در این کیف پول‌ها کلید‌های خصوصی در رایانه شما ذخیره شده و به راحتی یک اپلیکیشن موبایلی می‌توانید با استفاده از آن‌ها ارزهای دیجیتال مختلف را انتقال دهید. کوینومی (Coinomi)، الکتروم (Electrum) و اکسودوس (Exodus) از برترین کیف پول‌های گرم هستند که نسخه دسکتاپ دارند.

·        کیف پول‌های تحت وب: کیف پول‌های تحت وب را پر ریسکی‌ترین در میان انواع کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال به حساب می‌آورند چرا که کلید‌های خصوصی شما در فضای آنلاین ذخیره می‌شوند و احتمال هک شدن آن‌ها بسیار بالا است. استفاده از آن اگرچه بسیار راحت است، اما باید با احتیاط تمام به استفاده از آن‌ها پرداخته و ریسک‌های آن را بپذیرید. این دسته از کیف پول‌های گرم به طور کلی به دلیل خطرات بالایی که دارند، توصیه نمی‌شوند.

·        کیف پول‌های افزونه‌ی مرورگر: این دسته از کیف پول‌های گرم به صورت افزونه روی مرورگر شما نصب می‌شوند و بیشتر از آن‌ها برای اتصال به پلتفرم‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) مانند بازی‌های بلاک‌چینی در فضای وب 3 استفاده می‌شوند. این دسته از کیف پول‌ها امنیت چندانی ندارند و صرفاً به دلایل ذکر شده و البته راحتی دسترسی، مورداستفاده‌ی بخشی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول‌های گرم و نکات امنیتی

کیف پول‌های گرم با وجود اینکه در معرض حملات هکرها قرار دارند، اما مزایای بسیار قابل‌توجهی دارند که باعث شده است طیف وسیعی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال، به استفاده از آن‌ها کشیده شوند. با این حال، کاربر کسی است که در نهایت امنیت بخشی اعظمی از کیف پولش را تأمین می‌کند و این از همان ابتدا آغاز می‌شود. اولین قدم امنیتی که یک کاربر آگاه ارز دیجیتال باید بردارد، این است که کیف پول موردنظرش را با آگاهی تمام انتخاب کرده باشد، یعنی تحقیقات و پرس‌وجویی‌های لازم را انجام داده باشد. پس از آن، یکسری نکات امنیتی وجود دارد که می‌توانند در حفظ امنیت طولانی‌مدت کیف پول گرم شما تأثیرگذار باشند:

·        سعی کنید مبلغ بالایی را در کیف پول گرم خود نگه ندارید و صرفاً از آن برای انجام تراکنش‌ استفاده کنید.

·        از کیف پول گرم صرافی تا جایی که امکان دارد، برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده نکنید. چرا که در صورت هک یا از دسترس خارج شدن صرافی، تمام دارایی خود را از دست می‌دهید.

·        همواره نسخه نرم‌افزار کیف پول گرم خود را آپدیت کنید چرا که توسعه‌دهندگان با هر آپدیت، امنیت کیف پول شما را بالاتر می‌برند.

·        هیچ‌گاه رمز عبور و عبارت بازیابی کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن‌ها را در محل امنی یادداشت کنید.

اکنون وقت پرداختن به مزایا و معایب کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال است. کیف پول‌های گرم با وجود امنیت متوسط، باز هم به دلیل دسترسی راحت، رایگان بودن و دیگر موارد مثبت، موردتوجه کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند و تقریباً تمامی معامله‌گران به خصوص معامله‌گران کوتاه‌مدت، به استفاده از کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال می‌پردازند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری گران هستند و تهیه آن‌ها برای کسانی که نمی‌خواهند سرمایه‌ی بزرگی را وارد ارزهای دیجیتال کنند، چندان انتخاب خوبی نیست. به طور کلی، مزایا و معایب ارزهای دیجیتال به شرح زیر هستند:

مزایای کیف پول گرم

·        راحتی استفاده

·        پشتیبانی از ارزهای دیجیتال بسیار زیاد و بلاک‌چین‌های متنوع

·        دسترسی راحت‌ به دارایی‌ها

·        رایگان بودن

معایب کیف پول گرم

·        امکان هک و به سرقت رفتن کلیدهای خصوصی در محیط آنلاین

·        امکان از دست دادن موبایل یا رایانه

·        امکان نفوذ برنامه‌های مخرب و از دست رفتن دارایی

معرفی برخی از بهترین‌های کیف پول‌های گرم

تمامی کیف پول‌های گرم مبتنی بر فضای بلاک‌چین هستند، اما برخی از آن‌ها صرفاً از یکی از شبکه‌های بلاک‌چینی پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر، با چندین شبکه‌ی بلاک‌چینی در تعامل هستند و دست کاربر را برای معامله در هر یک از آن‌ها باز گذاشته‌اند. در حال حاضر در میان هزاران کیف پول گرم ارز دیجیتالی، تعدادی حضور دارند که در مقایسه با سایر کیف پول‌ها، از محبوبیت و امکانات بیشتری برخوردار هستند. این کیف پول‌های گرم انتخابی به شرح زیر هستند:

·        کیف پول تراست ولت (Trust Wallet): کیف پول تراست والت یک کیف پول رمزنگاری متن‌باز غیرمتمرکز و از نوع کیف پول‌های گرم است که از ۱۶۰ هزار دارایی و بلاک چین پشتیبانی می‌کند و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا با استیک کردن سکه‌های خود، سود دریافت کنند. این کیف پول در ابتدا فقط برای پشتیبانی از توکن‌های ERC20 و ERC223 طراحی شده بود؛ اما کم‌کم پشتیبانی از سایر ارزهای دیجیتال اصلی مثل بیت کوین را آغاز کرد. این کیف پول همچنین با یک مرورگر وب 3 ارائه می‌شود که به شما امکان دسترسی به صرافی‌هایی مانند یونی‌سواپ را می‌دهد.

·        کیف پول متامسک (MetaMask): متامسک یک کیف پول گرم است که به شما امکان می‌دهد توکن‌های اتریوم و سایر توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی ERC-20 اتریوم را مدیریت، ارسال و دریافت کنید. همچنین می‌توانید شبکه زنجیره هوشمند بایننس را به‌صورت دستی در متامسک برای ذخیره و تبادل توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی BEP-20 بایننس اضافه کنید. استفاده از آن راحت است، تنها نیاز دارید که افزونه‌ی آن را روی مرورگر کروم یا فایرفاکس خود نصب کنید.

·        کیف پول اتمیک دکس (AtomicDex): اتومیک دکس یک کیف پول گرم رایگان و متن‌باز است که امکان معامله‌ی همتا به همتا (P2P) را برای کاربرانش فراهم کرده است و از بیش از 99 درصد ارزهای دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کنند. کاربران این کیف پول این امکان را دارند که توکن‌های مبتنی بر شبکه‌های اتریوم، بایننس و دیگر شبکه‌ها در این کیف پول منتقل کنند. این کیف پول نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند، دسکتاپ و مرورگر وب در دسترس است.

·        کیف پول کوین‌بیس ولت (Coinbase Wallet): یکی از کیف پول‌های رایگان و ایمن موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که مستقل از صرافی کوین‌بیس فعالیت می‌کند و کلیدهای خصوصی کاملاً در اختیار خود کاربر است. این کیف پول نیز از تمامی ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه‌های اتریوم و بایننس پشتیبانی می‌کند و این امکان را فراهم کرده است که کاربر بتواند در ایردراپ‌ها (Airdrop) و پیشنهادهای عرضه اولیه توکن (ICO) شرکت کنند. همچنین امکان دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز و خرید NFT وجود دارد.

·        کیف پول اکسودوس (Exodus): کیف پول اکسودوس قابلیت پشتیبانی از رمز ارزهای متنوعی را دارد. رابط کاربرپسند این کیف پول به محبوبیت آن افزوده است. این کیف پول گرم نسخه رایگان موبایلی و دسکتاپی دارد. اکسودوس کاملاً با کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند ترزور وان (Trezor One) و ترزور مدل تی (Trezor Model T) سازگار است. این کیف پول از معدود کیف پول‌های گرم است که از کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

پیش از استفاده از کیف پول‌های گرم و نگهداری مبالغ کلان در آن‌ها، باید بدانید که این کیف پول‌‌ها به دلیل اتصال همیشگی‌شان به اینترنت و بلاک‌چین، در معرض حمله هکرها قرار دارند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر دارایی‌های قابل‌توجهی دارید، آن‌ها را در یک کیف پول سخت‌افزاری نگه دارید و از کیف پول‌های گرم صرفاً برای نگهداری کوتاه‌مدت یا واریز و برداشت استفاده کنید. به طور کلی، بهتر است که یک معامله‌گر آگاه، بیشتر دارایی‌اش را در یک کیف پول سرد نگه دارد و صرفاً ارزهای دیجیتالی که قصد معامله‌شان را دارد را در کیف پول‌های گرم قرار دهد.

سوالات متداول

بهترین کیف پول گرم ارز دیجیتال کدام است؟

از جمله بهترین کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال می‌توان به کیف پول تراست والت، اتمیک والت و اکسودوس اشاره کرد.

کیف پول‌های گرم چه مزایایی دارند؟

استفاده از آن‌ها در مقایسه با کیف پول‌های سرد به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر است. به خصوص برای انجام معاملات سریع و نوسان گیری، معامله‌گران استفاده از آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

آیا استفاده از کیف پول‌های تحت وب توصیه می‌‌شود؟

به دلیل خطرات امنیتی که دارند، استفاده بلند‌مدت از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location